Blog Layout

הגישה הדינאמית להוראת יוגה לילדי בית-הספר

גיטה איינגר • Apr 27, 2023

הגישה הדינאמית להוראת יוגה לילדי בית-הספר 

 מאת: גיטה איינגר (1944-2018)

תרגום: אסנת ישראלי

אם נלמד ילדים אסאנות סטטיות רבות מדי הם ישתעממו ודעתם תוסח. לכן, המורה, בעת הלימוד, צריך לשלב בתבונה את התנועות הסטטיות עם התנועות הדינמיות והמהירות.

תנועות דינמיות מפעילות מפרקים ושרירים שבדרך כלל אינם בשימוש. כך יהפוך גוף נוקשה לרך. הדבר ישמש להכשרת ילדים לאסאנות שאין ביכולתם לעשות בקלות.

לתנועות הדינמיות והמהירות יש אפקט גם על המיינד. הן מפיגות את האדישות ומסירות פחדים המונעים תנועה חופשית. הן שוברות את הקשיחות המנטלית ומחדירות בילד אומץ בהדרגה. לעיתים קרובות, בעת תרגול אסאנות סטטיות בשילוב עם תנועות דינמיות, הילד מסוגל לבצע תנועות חדשות. תנועות מהירות אלו מבצעות סוג של "ניקוי מוח" ועושות את הילד רענן.

 

להלן מספר תנועות דינמיות וסטטיות וצירופים אפשריים שלהן:

א. מחזור הסוריה נאמאסקאר – נקרא לעיתים מזומנות הקפיצות. כולל את האסאנות הבאות ברצף: אורדווה האסטאסאנה, אוטאנאסאנה, אדהו מוקהה שוואנאסאנה, אורדווה מוקהה שוואנאסאנה, צ'אטוראנגה דאנדאסאנה וחזרה בסדר הפוך. אסאנות אלו יכולות להיות מתורגלות במספר ווריאציות וקומבינציות, היוצרות צורות חדשות.

ב. ניתן לבצע את כל תנוחות העמידה ברצף ללא חזרה לתנוחת ההר

ג. ניתן לתרגל את כל תנוחות העמידה בצד ימין ברצף ולסיים בסאמאטהיטי (הר)  מיד לאחר מכן לבצע ברצף את תנוחות העמידה בצד שמאל.

ד. המורה יכול למזג אסאנות מקבוצה אחת למשל תנוחות עמידה: כמו אוטיטה טריקונאסאנה, ארדהה צ'אנדראסאנה, ויראבאדרהאסאנה ,II פאריווריטה פארשוואקונאסאנה, אוטיטה טריקונאסאנה, פארשווה אוטאנאסאנה, אורדווה פראסאריטה אקה פאדאסאנה, אוטיטה האסטה פאדאנגושטאסאנה.

כל אלו יכולות להיעשות ברצף ללא הפסקה. ניתן לחזור על אותו הרצף בצד השני.

ה. שילוב של שתיים או יותר אסאנות ותרגול חוזר של הרצף מספר פעמים אחת אחרי השנייה, כמו פארשווטאנאסאנה, אורדווה פראסאריטה אקה פאדאסאנה

ו. המחזור של פאריפורנה נאוואסאנה, האלאסאנה, צ'אקראסאנה – גלגול על הכתפיים וכל כפיפה קדימה יכולה להיות משולבת.

ז. כל אחת מהכפיפות קדימה וכל אחת מתנוחות העמידה יכולה להיות משולבת עם קפיצות דרך תנוחת הכלב מביט מטה או מעלה. אפשר לקשור בין תנוחות העמידה, הישיבה והכפיפות קדימה, כמו גם כפיפות אחורה עם סוריה נאמאסקאר. לדוגמה, אדהו מוקהה שוואנאסאנה – אוטיטה טריקונאסאנה או אדהו מוקהה שוואנאסאנה – ויראסאנה.

 ח. כל הכפיפות קדימה יכולות להיעשות על צד ימין ברצף. ניתן ללמדן בכיפוף ברכיים במספר דרכים, במגוון אסאנות. ואפשר לחבר בינהן דרך תנוחת הכלב או הסירה נוואסאנה

 ט. שלבו כל אחת מהכפיפות קדימה עם פיתולים לצד ידיים. לדוגמה, ז'אנושירשאסאנה – באהארוואדאג'אסאנה

. י. כל אחת מהכפיפות קדימה, לדוגמה פאשימוטאנאסאנה, יכולה להיות משולבת עם כפיפה 3 אחורנית כמו אורדווה דאנוראסאנה או אושטראסאנה.

יא. צרו "שרשרת" ויניאסה\מאלא של אחת מהכפיפות קדימה ואחת מהכפיפות אחורה.

 

הגישה דינאמית היא מתודה שבה מתועלים מאמציהם של הילדים באופן נכון והם מוגנים מפני טעויות או פציעות גם בביצוע האסאנות הקשות והמסובכות.

 

יב. תמיכת הקיר נותנת לילד אומץ ועוזרת לו לפתח את חוש שיווי המשקל. כמו סאלאמבה שירשאסאנה, אורדווה דאנוראסאנה, קאפוטאסאנה וכו' אפשר ללמד בעזרת הקיר.

 יג. אסאנות מתקדמות וקשות כמו באקאסאנה או יוגהנידראסאנה ניתן להציג בשלבים על ידי הצגתה של כל תנועה מתקדמת או פעולה מעורבת באופן פרטני ונפרד.  הילדים יכולים לעיתים קרובות להישאר למשך זמן ארוך בתנוחה אחת. הדבר מפתח את הסיבולת שלהם.


מה תפקיד המורה?  

1.   המורה יכול להדגיש על ידי ביצוע את החן של התנועות המלאות בכניסה לאסאנות, בשהייה באסאנות וביציאה מהן.

2.   לעיתים, על המורה להפנות את תשומת ליבם של הילדים לנשימה בזמן תרגול האסנות

3. המורה צריך להבהיר את הקשר בין הטכניקה של האסאנה והאפקט שלה על המתרגל.


אם מלמדים את התלמידים באופן שכזה הם מפתחים חן, כישורים, חופש, אומץ, זריזות, יציבות, שיווי משקל, גמישות, חדות ושליטה פיזית ומנטלית.

המורה יכול וצריך להוסיף מספר ווריאציות וקומבינציות שונות לדוגמאות שלעיל. כך יוכלו הילדים ליהנות מגיוון ושינוי בו בזמן שיפיקו תועלת רבה



 

 Yoga for Children: A Complete Illustrated Guide To Yoga. by Swati Chanchani and Rajiv Chanchani | Jan 31, 1997 p 143-150


להיות עצוב וגם שמח. האם זה אפשרי
By אסנת ישראלי 06 May, 2024
האם אפשר להיות שמח וגם כואב ועצוב? בטקסט העתיק, יוגה סוטרה, שנכתב לפני יותר מ 2000 שנים, המחבר פטנג'לי, יודע ומבין נפש האדם מכאוביה ועינוגיה, מודע לסוג הקושי הזה. פטנגלי מבטיח מצב של "חסינות מפני צמדי הניגודים" כאחד מפירות האימון ביוגה. מהדברים שהוא כותב, ניתן להבין כי התנהלותנו הרגילה בעולם טיבעה התנדנדות מתמדת, בין מה שאנו חווים כניגודים שאינם מתיישבים זה עם זה: טוב או רע, שמח או עצוב, חושך או אור ועוד... דבר זה, למעשה, מעצב את האופן שאנו חושבים ואף תופסים את המציאות כמצב שבו אפשרי רק דבר אחד: טוב ורע, טועה וצודק, שמח עצוב...
 גיטה איינגר  בנוגע לרצפי תנוחות לילדים
By מי-טל הלוי רוזנבלט 31 Mar, 2024
ההצעות שהציעה גיטה איינגר בנוגע לרצפי תנוחות לילדים מכוונים אותי לסגנון התרגול שאני מלמדת מבוגרים והוא יוגה ויניאסה. בשיטה הזו כל התרגול נשזר ברצף דינמי של תנוחות, כמו מעיין ריקוד. אני חושבת שזו דרך נפלאה גם למבוגרים לתרגל יוגה
Resilience
By אסנת ישראלי 02 Nov, 2023
מטרת התרגול היומיומי היא לפתח אצל הילדים שיגרה של עשייה של תרגילי יוגה שנבחרו במיוחד עבור ילדים ועבור התמודדות עם טראומה תרגול שבונה חוסן פנימי, יציבות, שקט מבפנים ותחושת בטחון. שהוא גם כלי חשוב לחיים
להתמקד בצ'אקרות, במרכזי האנרגיה, בתוך הגוף
By אסנת ישראלי 04 May, 2023
להתמקד בצ'אקרות, או במרכזי האנרגיה, בתוך הגוף היא דרך מרתקת לתרגול יוגה עם ילדים. תשאלו, למה זה חשוב? כשמכירים את המהות של כל מרכז אנרגיה, יש לנו את הכוח לרפא את עצמנו דרך תנוחות היוגה על ידי התמרה (שנוי לטובה). לדוגמה, להפוך כעס לעוצמה מעודנת
הבובה שלי - סיפור על עוצמה פנימית ותקומה
By אסנת ישראלי 16 Apr, 2023
הבובה שלי – מזיכרונותיה של יעל רוזנר. עיבדה לסיפור: ד"ר עדינה בר-אל. את הסיפור הבובה שלי הכרתי בעקבות המלצה בפייסבוק, ומיד נכבשתי בקסמי הסיפור, עוד לפני שבכלל קראתי אותו. סיפורה של יעל רוזנר, שעובד במיוחד עבר ילדים צעירים, הוא סיפור זיכרונות, שמספר את סיפורה האישי. יעל ואימה נמצאות בגטו וורשה כלואות בחדרון צר ואפל בגטו בוורשה אך בזכות הדימיון והיצירתיות של האם האם, מצליחה להפוך את הסיטואציה לחוויית ילדות מהנה, ומלמדת. הסיפור אינו מציג אירועי אימה, אלא חושף את הילדים לאירועים בחייה של ילדה שנאלצה להיות סגורה במרתף כדי להסתתר מפני הנאצים, לצד התמודדותה בעזרת צעצועים מאולתרים, דימיון, חום ואהבה ועוד.
פעילות יוגה מגניבה לפורים - לכל המשפחה
By אסנת ישראלי 02 Mar, 2023
משחק 'נשף יוגה מסכות' לפורים המטרה: לגלות מהי התנוחה האמיתית מתחת לתחפושת. להיות יציבים ונינוחים בתנוחה עד הסוף, ולא לשכוח מי אנחנו באמת מבפנים! מה רואים מבחוץ ומה נמצא בפנים? המשחק הזה מבוסס על הסיפור המקסים של עודד בורלא 'נשף מסכות'
מעשייה הודית מספרת
By אסנת ישראלי 11 Feb, 2023
מעשייה הודית מספרת, שגארודה, הנשר המיתולוגי היפה עף גבוה בשמיים. שתי ציפורים שישבו על האדמה, צפו בגארודה ממריא לשמיים ומרחף בצורה מלכותית בגובה רב. הציפור הצעירה חשה גלי ייאוש עולים בליבה.
.אימון עקבי  ולאורך זמן של תנוחת ההר, מלמד אותנו להגיע בקלות ובמהירות למקום הזה. איך לנוע בביטחון מה
By אסנת ישראלי 09 Feb, 2023
מהותה הוא קרקוע, הרגעה וחיבור. זו תנוחת מוצא, ממנה יוצאים אל כל תנוחה, ואליה חוזרים בסוף התנוחה או הרצף. היא הפכה להיות תנוחה מרכזית של היוגה הרגישה לטראומה
סנסקריט, שפת היוגה
By אסנת ישראלי 08 Jan, 2023
כשהתחלתי לתרגל יוגה חשבתי שזה בלתי אפשרי לזכור ולהגיד את השמות הארוכים והמסובכים של כל תנוחה. המורה שלי הסבירה שהשמות הם בסנסקריט וחשוב להגות ולבטא במדויק את שם התנוחה לפני שמבצעים אותה. בהתחלה זה נראה בלתי אפשרי אבל התרגלתי ואפילו הצלחתי לזכור בעל פה שיר בסנסקריט. סנסקריט היא שפה עתיקה מאוד, בת כמה אלפי שנים. זו השפה הקלאסית של הוד
07 Nov, 2022
ברכת השמש לילדים – 8 דרכים מעניינות במיוחד מאת: אסנת ישראלי
More Posts
Share by: