המשחק לפי ויניקוט (Winnicott) הוא מאפיין של כלל ההתפתחות האנושית, היכולת ליצור בתוך הקיים ובתוכו, היא ואריאציה של משחק. כאשר ילד משחק הוא לוקח סיכון של ויתור על שליטה מלאה, אך מאפשר לעצמו הגשמה של חיוניות וביטוי עצמי. המשחק הוא כלי להשגת בריאות נפשי, והכלי העיקרי בו האדם יכול לממש את עצמו, וכגרעין החיים האמיתיים. המשחק הוא לא רק אמצעי, אלא מרחב שבו נובע מעיין היצירתיות של כל ילד.*
קלפי היוגה נולדו מתוך עבודתי עם ילדים, בתחילת דרכי חיפשתי משחק לשעורי היוגה לילדים כדי לענות על הצורך של לימוד דרך משחק, וכשלא מצאתי החלטתי ליצור כזה בעצמי.
בחרתי 20 תרגילים יוגה עתיקים כך שיתאימו במיוחד לגילאי שלוש ומעלה. תרגילים שמבוססים על עולם החי הצומח והדומם. אוסף התרגילים הזה הוא המקיף והיעיל עבור ילדים, בהסתמך על ניסיוני לאורך שנים של עבודה עם ילדים. בערכת קלפי היוגה לילדים תמצאו: הר, עץ, כלב, חתול, נחש, קשת בענן, חסידה, עכבר, ארנבת, צב, כדור, מגלשה, שולחן, גשר, צפרדע, יונה אריה והרפיה. מבחר תרגילי אלו משפרים יכולות בתחומים שונים: יציבה, שיווי משקל, קואורדינציה, חיזוק חגורת כתפיים, שחרור, רוגע והתכנסות פנימה.
לרכישה לחצו כאן: אני רוצה את קלפי היוגה לילדים
הצילום של ילד\ה בתנוחת יוגה: כשילד רואה ילד אחר מתרגל הוא מבין ש"אם הוא יכול אז גם אני", הבנה זו מעודדת ללמידה משמעותית מבפנים, מה שלא קורה כשמבוגר מדגים או כשיש ציור של ילד. הילד מזדהה עם הילד המצולם, כי הוא יודע שיש לו שם וכתובת הוא חי ונושם ואמיתי.
האיור ממחיש במדוייק את התנועה ואיכותה, ומעודד תרגול מתוך הבנה מבפנים, ממקום של רגש ולא חיקוי טכני איור: כשהילד מביט באיור הוא מבין מבפנים מאיפה מגיעה התנועה? על מה היא מבוססת, זה מעורר אצלו תחושות ורגשות, וזו חוויה שמביאה עימה לימוד משמעותי. אני גמיש כמו נחש, קליל כמו פרפר או שואג כמו אריה.
בנוסף, האיור, כשבא בנפרד מהצילום, מאפשר לילד להיות יצירתי ולהמציא איזה תנוחה שהוא מרגיש. תהליך זה מפתח חשיבה מרמה גבוהה – חשיבה יצירתית ולמידה משמעותית אצל הילד.
אני מאמינה שבעתיד, לא יהיה צורך ממשי בידע הידע, שיהיה זמין ונגיש דרך טכנולוגיה, אלא בחשיבה יצירתית יזמית חופשיה ומשוחררת, שהיא חשיבה גבוהה. תרגול חופשי על פי האיור מאפשר זאת.
אני מאמינה שאין צורך בהוראות מדויקות, הוראות מדויקות הן למעשה ידע, סוג של מידע שבא מבחוץ, מהמורה. אני מאמינה שלכל ילד יש את התבונה לבצע את התרגיל, וביצועה מהווה עבורו חידה ואתגר מחשבתי שעליו לפתור. כלומר, חשיבה מרמה גבוהה, חשיבה שבאה לידי ביטוי ביכולת לצרף חלקים והרכבתם מחדש, מה שלא קורה כשיש הוראות מדויקות.
הוראות מדויקות הן ידע, ושינון ידע הוא חשיבה מרמה נמוכה ובסיסית, על פי הטקסונומיה של בלום.
הטקסונומיה של בלום Bloom's taxonomy היא תיאוריה המספקת כלי המסווג פעילויות של למידה על פי רמת החשיבה שלהם. היא בנויה משש רמות חשיבה באופן מדרגי מהפשוט אל המורכב, כך שהשגת רמה קוגניטיבית בשלב גבוה, מותנית בהשגת רמות קודמות לה.
על בסיס הטקסונומיה של בלום, במטרה להתאים את מטרות החינוך לעידן בו אנו חיים, פיתח פרופ’ דוד פסיג, עתידן, מתמחה בחיזוי מגמות טכנולוגיות חינוכיות חברתיות. את הטקסונומיה העתידית של מיומנויות קוגניטיביות ומיומנויות למידה, להם יידרשו הילדים בעתיד.
הרמה הראשונה הנמוכה ביותר היא רמת הידע: יכולת לשלוף מהזיכרון פרטי מידע, עובדות ומינוחים שנלמדו. הדגש הוא על זכירת פריטי ידע, במקרה שלנו לדוגמה מתן הוראות מדויקות ביצוע תנוחה ספציפית: איך עושים עץ? עושים X ואז Y ו Z
הרמה הגבוהה מדברת על תהליך מרמה גבוהה של חשיבה שבאה לידי ביטוי ביכולת לצרף חלקים והרכבתם מחדש . התוצר צריך להיות דגם, מבנה, או פתרון מקורי יצירתי וסדר מחדש של המבנה הידוע. לשם כך אנו שואפים כמורים והורים לפתח בילד את היכולת לביטוי אישי ייחודי, להמציא, לשער, ליזום או לשכתב מה שלמד בשלבים נמוכים יותר.
ילד שיוצר קטגוריות, מחבר ומצרף, יוצר, מכין, מתכנן, משפר, מארגן, מסדר מחדש, בונה מחדש, משחזר, משכתב, מסכם, מציע, מספר, מרכיב, מפתח, הוא ילד שרכש כישורים של חשיבה גבוהה שתשרת אותו בצורה מיטבית בעתיד.
בשנים האחרונות מערכת החינוך שמה דגש רב על "הוראת החשיבה" תוך התמקדות בחשיבה מסדר גבוה ובקטגוריות שנמצאות מעל "הבנה" בטקסונומיה של בלום. יכולות חשיבה מסדר גבוה הכרחיות לתפקוד ולהצלחה בסביבה העמומה והמודרנית בה אנו חיים, תקופה בה השינויים מגיעים באופן תכוף. לכן, חשוב להעשיר את שליטת התלמידים באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה ואת היכולת שלהם ליישמן במגוון רחב של הקשרים בדגש על ההקשרים הלימודיים.
בעבר היה מקובל לחשוב כי לימודים הם דבר "רציני" ושמקומם של המשחקים הוא מחוץ לבית הספר או לפחות מחוץ לכיתה (בחצר, בהפסקה). אבל, העובדה כי משחק נחשב למשהו פחות רציני היא דווקא יתרון. למשחק היוגה לילדים יש אופי יצירתי ודינמי. וכוחו בכך שאפשר להמציא לו חוקים פנימיים ודינמיקה משלו, לכן המשחק הזה הוא כלי נהדר להניע ולעורר את המוטיבציה של הילדים לבטא את עצמם דרך תנועה.
הביטוי החופשי מייצר למידה משמעותית ורלוונטית עבורם. אפשר להמציא המון משחקים ולהתאים משחקים קיימים (כמו זיכרון) ולשחק משחקים תחרותיים אישיים או קבוצתיים – כל אלה מקדמים חשיבה יצירתית ולמידה משמעותית. במהלך המשחקים מתרגלים הילדים כמעט בלי לשים לב גם תרגילי יוגה ונהנים מהיתרונות שלהם, והרבה הרבה מעבר לכך. ילדים אוהבים להתחפש ולהיות לרגע מישהו אחר. הם אוהבים במיוחד להתחפש לחיות ולבטא את עצמם דרך הזדהות עם החיה: אני שואג כמו אריה, אני קל עמו פרפר, אני גמיש כמו נחש, וכדומה. ההבנה לתנועה והחיבור נעשה מבפנים דרך עולם הרגש והדימיון. פעולה זו חשובה כי היא מפתחת חשיבה מופשטת שחיונית ללימוד בבית הספר. ההבנה מבפנים
קלפי היוגה נמכרים בהצלחה משנת 2004 בישראל, ומומלצים על ידי מכון אדלר כפעילות מבורכת לכל המשפוחה. ה"מישחקיות" (Gamification) גורמת לאווירה מיוחדת בבית או בכיתה או בטיפול ומייצרת מחויבות ומעורבות (engagement) למשימה.
מבוסס על מאמרו של רן שמשוני איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה.
מהרגע הראשון הופתעתי לגלות עד כמה התלהבו הילדים מהקלפים ונענו מייד ובקלות לאתגר שבלימוד התנוחה, ולמשחקים השונים. הם אף המציאו משחקים חדשים ונהנו ללמד יוגה את חבריהם.
למידה דרך משחק, חיקוי, וביטוי אישי היא משמעותית ופורייה זהו סוד קסמם ועוצמתם של קלפי היוגה לילדים.