יתרונות תרגול יוגה עם הגיל הרך במסגרות חינוכיות
סיכום של סקירה רחבת היקף שכוללת כמה מחקרים על יוגה בגילאי גן, שמציינת השפעה חיובית בעיקר על ויסות עצמי, שליטה רגשית וקוגנטיבית. מדגישה את התרומה של שיעורי היוגה לטיפוח יוזמה ולחווית ה'אני' של הילד בשנות הילדות המוקדמת. 2024
מחקר רב היקף שנעשה לאחרונה, הראה שילדים שמשתתפים בשעורי יוגה במהלך ואחרי בית הספר, פיתחו את עולמם הפנימי באמצעות יצירתיות ודמיון בניסיון להבין ולנווט בעולמם. האתגר הפיזי והפסיכולוגי של חלק מתרגילי היוגה סייע לילדים לפתח חשיבה והתמודדות שאפשרה להם להשתמש בה בהקשרים אחרים שאינם קשורים, כמו התמודדות עם קשיים בבית הספר.
המסמך* הוא סקירת היקף הבוחנת את יתרונות היוגה במסגרות חינוכיות עבור ילדים צעירים, תוך התמקדות בהשפעתה על רווחה פסיכולוגית, ויסות עצמי, תפקוד קוגניטיבי ואווירת הכיתה הכללית.
ארבעת הנושאים עיקריים הקשורים להשפעת היוגה בבתי הספר על ילדים ומחנכים:
1. רווחה פסיכולוגית אצל ילדי בית ספר: יוגה תורמת לתחושת עצמי חיובית, בריאות רגשית ופיזית, ולשיפור התנהגויות בכיתה. היא תומכת בוויסות עצמי, אינטראקציות חברתיות, טווח קשב, ביצועים אקדמיים ומצב רוח כללי.
2. יוגה וויסות עצמי אצל ילדי גן: יוגה מסייעת לילדים בגיל הגן לפתח מיומנויות ויסות עצמי, כולל שליטה מאמצית ותפקוד ניהולי. היא מטפחת יישום ושימוש בכוונות ויכולת לנהל רגשות והתנהגויות במצבים מאתגרים.
3. יוגה ותפקוד קוגניטיבי אצל ילדי בית ספר: יוגה משפרת יכולות קוגניטיביות כגון למידה, פתרון בעיות, קשב וקבלת החלטות. היא גם מקדמת חוסן ויכולת להתמודד עם לחץ פסיכו-סוציאלי.
4. יוגה ותרגולים של תשומת לב והרפייה: יוגה, כחלק מתוכניות מיינדפולנס, משפרת את הוויסות הרגשי, את המיקוד ואת השלווה הפנימית. היא עוזרת לילדים לנהל לחץ ולפתח אינטליגנציה רגשית באמצעות תרגולים כמו נשימה, הרפיה וריכוז.
* המקור:
: "Yoga in schools that contributes to a positive classroom atmosphere and promotes learning: a scoping review" — Frontiers in Education, 2024
סקירה רחבת היקף שכוללת כמה מחקרים על יוגה בגילאי גן, ומציינת השפעה חיובית בעיקר על ויסות עצמי, שליטה רגשית וקוגניציה. מדגישה את התרומה ליוזמה ולחווית הסובייקט של הילד בילדות המוקדמת.