סיפור היונה - על רעות ואחווה

June 5, 2024

משל היונה

מתוך סיפורי הפאנצ'טנטרה ההודים שנכתבו המאה ה4 לפנה"ס

 

בעיר סכונדז'ין שבמדינת דאהאר שבהודו היה עץ גבוה רחב ענפים ועמוס בפרי עסיסי, שציפורים אהבו מאד לבקר אותו. יום אחד, הגיע ציד רע מראה ואכזרי, פרש רשת על האדמה ופזר עליה זירעונים, כמלכודת. עוד בטרם הספיק הציד לשבת ולנוח עברה להקת יונים. היונים לא ראו את הרשת, התחילו לנקר את הזירעונים - ונלכדו!

 

הצייד זינק ממקום מחבואו בשמחה, אך היונים התחילו לפרכס ולפרפר והציד לא הצליח לתפוס אותן. אמרה מלכת היונים: "נעזור יונה לרעותה ויהי ליבכן לב אחד והתחזקתן כולכן יחד ובכוחות משותפים נרים את הרשת אל השמיים וניצלנו". וכך היה. הציד רדף אחריהן שעה ארוכה, ולבסוף התייאש. אמרה מלכת-היונים: "נעוף אל העכבר ידידי הנאמן, הוא יעזור לנו".

 

התחיל העכבר לכרסם את הרשת בצד של מלכת היונים, אך היא בקשה ממנו להתחיל בצד השני ורק בסוף בצד שלה. העכבר, לא שמע בקולה והמשיך לכרסם, והיונה הפצירה בו פעמיים ואף שלוש...

 

"מדוע את רוצה שאתחיל לכרסם מצד חברותיך, האין נפשך יקרה לך"? שאל העכבר.

 

ענתה היונה: "אם תתחיל לכרסם את הרשת מצידי ורבתה העבודה, אתה עלול להתעייף ולהציל רק אותי ולא את חברותי, אך אם תתחיל את העבודה מהצד שלהן אתה תמהר לסיים את העבודה ולהציל אותי משום שאתה אוהב אותי ודואג לי, ולא תעזוב אותי לכודה ברשת בשום מקרה.

 

שמח העכבר על תשובת היונה, כרסם והתיר את חבלי הרשת והציל את כל היונים.

 



" אין דבר טוב בעולם מאחים העוזרים איש את-רעהו בשעת שמחה ובשעת צרה"

 

כך אמר הפילוסוף ההודי בידבה  שחי במאה ה- 4 לפני הספירה, וסיפר את המשל הזה לבניו השובבים של מלך הודו, דבשלים

 

 

מתוך הספר יוגה לילדים סיפורים ותרגילים   מאת אסנת ישראלי  2008

By אסנת ישראלי September 5, 2025
יוגה והמציאות של ילדי הגיל הרך בישראל 2025: זהו סיכום בעקבות סקר אורך שנעשה על ידי 'מרכז טאוב', בתקופת המלחמה. בסופו תוכלו למצוא הצעות מעשיות לתרגול יוגה עם ילדים, להעמקת החוסן הנפשי ורווחתם של ילדים בגיל הרך.
פרפ וגה לילדים
By אסנת ישראלי August 26, 2025
לגיל הרך מגיל 3 עד 8 הכי נכון לבחור תנוחות פשוטות, עם שמות דימויים מהטבע, חיות ועולם הדמיון
יוגה בגילאי גן
By אסנת ישראלי August 19, 2025
סקירה רחבת היקף שכוללת כמה מחקרים על יוגה בגילאי גן, ומציינת השפעה חיובית בעיקר על ויסות עצמי, שליטה רגשית וקוגניציה. מדגישה את התרומה ליוזמה ולחווית הסובייקט של הילד בילדות המוקדמת.
עוד מאמרים