הידעתם שהיוגה נולדה לפני אלפי שנים?  

היוגים הראשונים חיו בתת יבשת הודו. היו אלה אנשים שפרשו מהחיי המשפחה והעבודה הרגילים, והם חיו בטבע, בהרים, ביערות ובכפרים שקטים. היוגים החכמים הקשיבו והתבוננו בטבע ובנפלאותיו,  חקרו ורשמו את תנועת כל החי הדומם והצומח. היוגים גילו, שאם יחקו בגופם את התנועות שבטבע גופם יהיה חזק ובריא, הם יהיו גמישים ויציבים, נבונים, רגועים, והכי חשוב שמחים מבפנים ומאושרים. כך נולדה היוגה. 

yoga4kids

מקור המילה יוגה הוא בשורש "יוג" שפירושו – איחוד, חיבור להצמיד ולרתום, לכוון ולמקד את תשומת הלב, להשתמש וליישם. יוגה היא מסורת עתיקה בת אלפי שנים שמקורה בתת-יבשת הודו. היא עוסקת בחיזוק הגוף ובהרפייתו, בפיתוח קשב ריכוז, ויכולת התבוננות. תרגול קבוע ולאורך זמן של תרגילי גוף ונשימה נכונה תורמים לחיזוק הגוף ובריאותו, לגמישות גופנית ומחשבתית, מפתחים ריכוז, שקט פנימי ושמחת חיים. בעזרת תרגילי היוגה אנחנו מפתחים את היכולת להירגע ולחדש וכוחות, לגוף ולהכרה. תרגול מתמיד ולאורך זמן ביוגה מביא למימוש וגילוי כוחות ועוצמות הגלומים בתוכנו. מי שתרגל יוגה בהתמדה ולאורך זמן יודע שביכולות לעשות כל דבר טוב יותר. לקפוץ, לרוץ, לשחות, ולהיות שמח, ובעל לב רחב ופתוח.

קרישנמצ'אריה עם 2 תלמידות

קרישנמצ'אריה עם 2 תלמידות

תלמידיו הראשונים של קרישנמצ'ריה, אבי היוגה המודרנית, שלימד יוגה בארמון המלךבעיר מייסור שבהודו, בתחילת המאה ה-20 היו ילדים ונערים?  ילדים ונערים אילו גדלו, הפכו להיות מורים ידועים בעולם כולו, והשפיעו רבות על היוגה כפי שאנו מכירים אותה כיום:  ב.ק.ס איינגר, פטבי גו'יס, ודסיקשר.  

קרישנמצ'ריה הבין שכדי לעניין וללמד ילדים צריך לגוון ולהיות יצירתי דינמי ומאתגר. ולכן, את תנוחות היוגה המסורתיות שילב בקפיצות, משחקים, ואתגרים מגוונים.

 ואילו הם 8 מרכיבי היוגה : על פי פטנג'לי, יוגה סוטרה:

  • התנהגות נבונה (יאמא וניאמה)
  • תנועה-תנוחה ונשימה  (אסנה ופראנאימה)
  • תשומת לב והקשבה (פרטיהראה, דהרנא ודיאנה)
  • אושר עילאי חיבור עם היקום לאחדות  – פיסגת היוגה (סמדהי)

            מדוע כדאי לתרגל יוגה עם ילדים?  

במטרה לעזור למתרגל להבין את עצמו הגדיר פטנג'לי את מרכיבי הפרקריטי של האדם בחמשה רבדים, קושות: הקושות קשורות אחת לשנייה.חמשת הקושות – מודל פנצ'מאיה. אם הקושה החיצונית ביותר תיפגע, היא תשפיע על הפנימית ולהפך.עיקרון הקושות הוא אחד הבולטים ביוגה סוטרות של פטנג'לי:

Annamaya –    אנטומיה

Pranayama –   פיזיולוגי התפקוד המכני ביולוגי

Manomaya –   מנטאלי, רגשות מחשבות הרהורים

Vijnanamaya –    תבונתית פתרון בעיות

Anandamaya  –    יצירתיות  רעיון ייחודי לי

תרגול יוגה מתאים לכל ילד וילדה, מכיוון שהוא נוגע ומפעיל את הילד על כל הרבדים:

אנאמאיה קושה –  מעודד לתנועה ומחזק תרגילי יוגה מפתחים אצל ילדים יכולות גופניות כמו יציבה נכונה, קואורדינציה, שיווי משקל, חיזוק שרירי בטן וחגורת כתפיים. מפתחים את יכולת הריכוז וההקשבה. מחקרים מראים שילדים שחוו התנסויות רבות וטובות בתנועה, יגדלו עם דימוי גוף חיובי ותחושה של ביטחון בעצמם וביכולותיהם. ילדים זקוקים להרבה תנועה כדי להתפתח, וככל שנקדים להטמיע בגוף דפוסי תנועה איכותית כך ישמרו דפוסי התנועה אלה ויאפשרו לגוף לממש את מלוא הפוטנציאל שלו מאוחר יותר. מבחינה גופנית,תרגילי היוגה מלמדים תנועה שהיא יחסית מורכבת אך איכותית וטבעית לגוף האדם.

 פראנאמאיה –  מלמד  נשימה נכונה  ומשפר ומאזן תהליכי גדילה של העצמות והורמונלים חשוב להפנות את תשומת ליבם של הילדים מגיל צעיר לנשימה. ילדים לא מתרגלים טכניקות נשימה יוגיות אך חשוב ללמד אותם להיות מודעים לנשימה ולהשתמש בה לצורך הרגעות ושליטה עצמית, ברגעים קשים של מתח פחד כעס ועצבנות. 

מאנומיוקושה – מטפח את שביעות הרצון, חשיבה חיובית וסובלנית, את היכולת להכרת העצמי, בונה בטחון עצמי, דמוי גוף חיובי, פיתוח יכולת ההקשבה לעצמי ולאחר מגיל צעיר חיוני וחשוב מאוד. תרגול טכניקות של תשומת לב (מיינדפולנס-ויפאסנה) הולך וצובר תאוצה בעולם המערבי. ארצות כמו אנגליה, צרפת, והודו משלבים תרגול תשומת לב במערכת השעות הרגילה של ביה"ס. תלמידים אילו מדווחים על יותר ריכוז, שביעות רצון, שמחה יחסים טובים עם חבריהם ומשפחתם. ויותר הצלחה במשימות שלוקחים על עצמם.

 ויג'ננהמאיהקושה – מקנה מגיל צעיר כלים של ריכוז המשפר את יכולת הלימוד ופתרון בעיות במערכת הלימודים ובכל פעילות שהילד עושה . שימוש בתרגילי היוגה מהווה גם אמצעי לביטוי אישי ורגשי של ילדים. למשל – אני חזק כמו אריה, גמיש כמו נחש עפה כמו פרפר. התפתחות גופנית בריאה בגיל הרך ואילך, משפיעה גם על התפתחות שכלית. יכולות כמו: התמצאות במרחב, שיווי משקל והבנת סכמת הגוף משפיעה על התפתחות קוגנטיבית ושכלית, ומכינה את הילד ללימודי קריאה, כתיבה וחשיבה בבית הספר. תפיסה חיובית של הגוף משפיעה מאוד על הביטחון העצמי של הילד

 – אננדהמאיאקושה  – תרגול היוגה הנכון מעניק  סיפוק שלווה ורגיעה ואינו תחרותי.  מעודד את שמחת הביטוי אישי הסקרנות, החקירה האישית של הילד היצירתי ומעודד כל יוזמה כבטוי אישי . תרגילי יוגה מאפשרים גם לשחרר מתח שמצטבר  אצל הילדים, וילד רגוע הוא ילד ששולט בעצמו הוא מצליח יותר בלימודים בכל מה שהוא עושה, ביחסיו עם עצמו עם ההורים ועם חבריו.

תנוחת לב

ילדים נוטים להשתעמם בקלות מהאיטיות של תנוחות היוגה (שמבוגרים כן נהנים מהם) ולכן חשוב לעודד אותם לתרגל יוגה באופן דינאמי באמצעות משחק סיפור או וכל פעילות יצירתית ומשעשעת. תרגול דינמי מאפשר לילדים, בייחוד כאלה שיש להם עודף מרץ, פורקן.

תרגול יוגה עם ילדים ייעשה בגישה פתוחה, יצירתית ומשחקית: שימוש בסיפורים, מוזיקה, שירים, ניגון בפעמונים וקערה טיבטית, דמיון מודרך, משחקי הקשבה ותרגילי ריכוז. בדרך זו תרגול יוגה הופך לחוויה מרתקת של תנועה ושקט. חוויה שהיא הנאה מעצם החקירה והמסע ולא תחרות. חשוב לדעת ככל שהילדים יכירו יותר טוב את תרגילי היוגה, כך הם ייהנו יותר מהביצוע. תרגילי יוגה יכולים להשתלב בקלות יכולים להיות חלק משגרת היום של ילדים בבית או בגן. לקבלת המדריך הפרקטי למורה לחצו כאן.

תרגול בבית עם הילדים:  קלפי משחק יוגה לילדים  – לשחק להנות להבין מבפנים

כדי ליצור נכונות אפשר שההורה יתרגל לפחות בהתחלה עם הילד, וכדאי לעשות זאת בדרך של משחק והנאה. ככל שהילדים יכירו טוב יותר את התרגילים, כך הנכונות שלהם תגדל. תרגול יוגה דרך משחק בבית או בחוץ הוא פשוט וקל. כל מה שצריך זה שטיח או מזרון יוגה. אפשר לתרגל יוגה גם במסיבת יום הולדת, בחופשה, לבד בקבוצה עם חברים, בטבע, ולבלות זמן איכות עם ההורים בתרגול יוגה.

אני מאמינה שהדרך הטובה ביותר להבין מהי יוגה זה פשוט לתרגל ולהתנסות. שחקו ותיהנו מזמן איכות עם הילדים, ומיתרונות היוגה. ילדים מתחברים לתרגל יוגה במקום שבו טבעי להם להיות – משחק ודימיון.

המשחק לפי ויניקוט (Winnicott)  הוא יותר מאשר שלב בהתפתחותו הנורמלית של הפרט – המשחק הוא מאפיין של כלל ההתפתחות האנושית, היכולת ליצור בתוך הקיים ובתוכו, להתגלגל לתרבות, שהיא ואריאציה של משחק. כאשר ילד משחק הוא לוקח סיכון של ויתור על שליטה מלאה, אך מאפשר לעצמו הגשמה של חיוניות וביטוי עצמי. המשחק הוא כלי להשגת בריאות נפשית, הכלי העיקרי בו האדם יכול לממש את עצמו, וכגרעין החיים האמיתיים.המשחק לא רק כאמצעי, אלא כמרחב שבו נובע מעיין היצירתיות של כל ילד, אזור דמדומים שבו אין איום ממשי, מגרש המשחקים הרגשי המאפשר חיים, במובן – אני משחק משמע אני קיים.*

מהו משחק  קלפי היוגה לילדים? מה היתרונות החשובים של משחק זה?

לא רק לילדים, גם להורים

לא רק לילדים, גם להורים

קלפי היוגה נולדו מתוך עבודתי עם ילדים, כדי לענות על הצורך של לימוד דרך משחק, בחרתי 20 תרגילים יוגה עתיקים כך שיתאימו במיוחד לגילאי שלוש ומעלה. תרגילים שמבוססים על עולם החי הצומח והדומם. 

אוסף התרגילים הזה הוא המקיף והיעיל עבור ילדים, בהסתמך על ניסיוני לאורך שנים של עבודה עם ילדים.

בערכת קלפי היוגה לילדים תמצאו את: הר, עץ, כלב, חתול, נחש, קשת בענן, חסידה, עכבר, ארנבת, צב, כדור, מגלשה, שולחן, גשר, צפרדע, יונה אריה והרפייה. מבחר תרגילי אלו משפרים יכולות בתחומים שונים: יציבה, שיווי משקל, קואורדינציה, חיזוק חגורת כתפיים, שחרור, רוגע והתכנסות פנימה.

yoga for kidsלכל תרגיל יצרתי זוגות של קלפים: באחד צילום של ילד בתנוחת יוגה ובשני איור מתאים שממחיש את מקור ההשראה לתרגיל. התפיסה העומדת בבסיס קונספט זה, היא שכשילד רואה ילד אחר מבצע תרגיל הוא מבין ש"אם הוא יכול אז גם אני", מה שלא קורה כשמבוגר מדגים.

האיור ממחיש במדוייק ומעודד תרגול מתוך הבנה מבפנים ולא בדרך חיקוי טכני.  

מה היתרון של משחק קלפי היוגה לילדים? מה הייחוד שלהם על פני קלפי יוגה לילדים אחרים?

כמו שאמרתי קודם, משחק עוזר לקדם חשיבה יצירתית ולמידה משמעותית, קלפי היוגה נוצרו מתוך שיעורי היוגה עם הילדים, ומבוססים על שנים של עבודה בפיתוח משחקי מחשב לילדים, הוראת יוגה לילדים וחקירה  של תרבות הילד והילדות. לדעתי חשוב מאוד להתאים את מטרות תרגול היוגה עם הילדים  לעידן בו אנו חיים.

קלפי היוגה מורכבים מזוגות: לכל תנוחה צילום ואיור:

צילום: כשילד רואה ילד אחר מתרגל הוא מבין שאם הוא יכול אז גם אני, מה שלא קורה כשמבוגר מדגים או כשיש ציור של ילד. הילד מחקה את הילד המצולם ומזדהה איתו כי הוא יודע  שיש לו שם וכתובת הוא חי ונושם ואמיתי, זה מעודד ללמידה משמעותית מבפנים.

אני מאמינה שאין צורך בהוראות מדויקות, הוראות מדוייקות הן למעשה ידע, סוג של מידע שבא מבחוץ, מהמורה. אני מאמינה שלכל ילד יש התבונה לבצע את התרגיל, וזה כמו אתגר מחשבתי שעליו לבצע, כמו חידה לפתור. מה שלא קורה כשיש הוראות מדויקות. הוראות מדוייקות הן ידע, ושינון ידע הוא חשיבה מרמה נמוכה ובסיסית.

setubandaאיור: כשהילד מביט באיור הוא מבין מבפנים מאיפה מגיעה התנועה? על מה היא מבוססת, זה מעורר אצלו תחושות ורגשות כשהוא מבצע הוא מבצע מבפנים ממקום של רגש שזה חוויה שמביאה עימה לימוד משמעותי. האיור, כשבא בנפרד מהצילום, מאפשר לילד להמציא איזה תנוחה שהוא רוצה מרגיש או בוחר. תהליך זה מפתח חשיבה מרמה גבוהה אצל הילד.

אני מאמינה שבעתיד, לא יהיה צורך ממשי בידע הידע, שיהיה זמין  ונגיש דרך טכנולוגיה, אלא בחשיבה יצירתית יזמית חופשיה ומשוחררת, שהיא חשיבה גבוהה. תרגול חופשי על פי האיור מאפשר זאת.

 מהי חשיבה גבוה או נמוכה?

הטקסונומיה של בלום Bloom's taxonomy היא תיאוריה  המספקת כלי המסווג פעילויות של למידה על פי רמת החשיבה שלהם. היא בנויה משש רמות חשיבה באופן מדרגי מהפשוט אל המורכב, כך שהשגת רמה קוגניטיבית בשלב גבוה, מותנית בהשגת רמות קודמות לה.

על בסיס הטקסונומיה של בלום, במטרה להתאים את מטרות החינוך לעידן בו אנו חיים, פיתח פרופ’ דוד פסיג, עתידן, מתמחה בחיזוי מגמות טכנולוגיות חינוכיות  חברתיות. את הטקסונומיה העתידית של מיומנויות קוגניטיביות ומיומנויות למידה, להם יידרשו הילדים בעתיד.

הרמה הראשונה הנמוכה ביותר היא רמת הידע: יכולת לשלוף מהזיכרון פרטי מידע, עובדות ומינוחים שנלמדו. הדגש הוא על זכירת פריטי ידע, במקרה שלנו לדוגמה מתן הוראות מדויקות ביצוע תנוחה ספציפית: איך עושים עץ? עושים X ואז Y ו Z

הרמה הגבוהה מדברת על תהליך מרמה גבוהה של חשיבה שבאה לידי ביטוי ביכולת לצרף חלקים והרכבתם מחדש . התוצר צריך להיות דגם, מבנה, או פתרון מקורי יצירתי וסדר מחדש של המבנה הידוע. לשם כך אנו שואפים כמורים והורים לפתח בילד את היכולת לביטוי אישי ייחודי, להמציא, לשער, ליזום או לשכתב מה שלמד בשלבים נמוכים יותר.

ילד שיוצר קטגוריות, מחבר ומצרף, יוצר, מכין, מתכנן, משפר, מארגן, מסדר מחדש, בונה מחדש, משחזר, משכתב, מסכם, מציע, מספר, מרכיב, מפתח, הוא ילד שרכש כישורים של חשיבה גבוהה שתשרת אותו בצורה מיטבית בעתיד.

 בשנים האחרונות מערכת החינוך שמה דגש רב על "הוראת החשיבה" תוך התמקדות בחשיבה מסדר גבוה ובקטגוריות שנמצאות מעל "הבנה" בטקסונומיה של בלום. יכולות חשיבה מסדר גבוה הכרחיות לתפקוד ולהצלחה בסביבה העמומה והמודרנית בה אנו חיים, תקופה בה השינויים מגיעים באופן תכוף. לכן, חשוב להעשיר את שליטת התלמידים באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה ואת היכולת שלהם ליישמן במגוון רחב של הקשרים בדגש על ההקשרים הלימודיים.

בעבר היה מקובל לחשוב כי לימודים הם דבר "רציני" ושמקומם של המשחקים הוא מחוץ לבית הספר או לפחות מחוץ לכיתה (בחצר, בהפסקה). אבל, העובדה כי משחק נחשב למשהו פחות רציני היא דווקא יתרון. למשחק היוגה לילדים יש אופי יצירתי ודינמי. וכוחו בכך שאפשר להמציא לו חוקים פנימיים ודינמיקה משלו, לכן המשחק הזה הוא כלי נהדר להניע ולעורר את המוטיבציה של הילדים לבטא את עצמם דרך תנועה.

הביטוי החופשי מייצר למידה משמעותית ורלוונטית עבורם. אפשר להמציא המון משחקים ולהתאים משחקים קיימים (כמו זיכרון) ולשחק משחקים תחרותיים אישיים או קבוצתיים – כל אלה מקדמים חשיבה יצירתית ולמידה משמעותית. במהלך המשחקים מתרגלים הילדים כמעט בלי לשים לב גם תרגילי יוגה ונהנים מהיתרונות שלהם, והרבה הרבה מעבר לכך. ילדים אוהבים להתחפש ולהיות לרגע מישהו אחר. הם אוהבים במיוחד להתחפש לחיות ולבטא את עצמם דרך הזדהות עם החיה: אני שואג כמו אריה, אני קל עמו פרפר, אני גמיש כמו נחש, וכדומה. ההבנה לתנועה והחיבור נעשה מבפנים דרך עולם הרגש והדימיון. פעולה זו חשובה כי היא מפתחת חשיבה מופשטת שחיונית ללימוד בבית הספר. ההבנה מבפנים 

קלפי היוגה נמכרים בהצלחה משנת 2004 בישראל, ומומלצים על ידי מכון אדלר כפעילות מבורכת לכל המשפוחה.  ה"מישחקיות" (Gamification) גורמת לאווירה מיוחדת בבית או בכיתה או בטיפול ומייצרת מחויבות ומעורבות (engagement) למשימה.

מבוסס על מאמרו של רן שמשוני  איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה.

מהרגע הראשון הופתעתי לגלות עד כמה התלהבו הילדים מהקלפים ונענו מייד ובקלות לאתגר שבלימוד התנוחה, ולמשחקים השונים. הם אף המציאו משחקים חדשים ונהנו ללמד יוגה את חבריהם.

למידה דרך משחק, חיקוי,  וביטוי אישי היא משמעותית ופורייה זהו סוד קסמם ועוצמתם של קלפי היוגה לילדים.

אישור_מכון_אדלר

 קלפי היוגה לילדים

ערכת קלפי היוגה 

 

 

 

 

 

 

איך משחקים?

לאחר שלומדים את התנוחות אפשר להתחיל לשחק. קלפי היוגה משלבים בין משחקים מגוונים שדרושה להם תנועה, וגם מחשבה חקירה ודמיון.

מגוון המשחקים העצום שאפשר לשחק עם הקלפים מפתחים את יכולות התנועה (שיווי משקל, קואורדינציה, יציבה נכונה) וגם יכולות חשיבה כמו חקירה, ריכוז, זיכרון תנועתי וחזותי, דמיון ויצירתיות.

בדפי המידע המצורפים לכל משחק תמצאו רעיונות למשחקים.

אלו הם רק כמה מתוך אינסוף אפשרויות למשחק. שחררו את דמיונכם, הקשיבו לילדים ותנו להם להמציא משחקים חדשים, זה סוד קסמם של הקלפים.

למשל:

משחק הזיכרון – מי שמרים זוג ועושה את התנוחה זוכה. מתרגל זכרון חזותי ותנועתי.

ראלי יוגה – יוצרים מסלול מכשולים עם הקלפים – מתרגל צורות הליכה וריכוז.

לרקוד יוגה – בוחרים כמה קלפים 6-10 ויוצרים רצף תנועות ואפשר לשלב מוזיקה. מתרגל זיכרון תנועתי.

מספרי הסיפורים – בוחרים כמה קלפים, ויוצרים בעזרתם הצגה או פנטומימה עם תנוחות יוגה מהקלפים. מפתח יצירתיות, שפה, דימיון וביטוי גופני.

רוצים לתרגל יוגה עם אסנת? לחצו כאן

להזמנת הקלפים לחצו כאן

עד היום נמכרו למעלה מ 20 אלף עותקים! הקלפים מאפשרים לכל אחד לתרגל יוגה דרך משחק. לבלות זמן איכות עם הילדים בבית, בחופשה או בגינה, בטבע ובמדבר. ילדים יכולים לשחק לבד, עם עצמם עם חברים או עם ההורים. הקלפים יעשירו כל מפגש של מורה ומטפל.

רעיון מקורי: אסנת ישראלי

פיתוח והפקה: אסנת ישראלי 

צילום – אלדד רפאלי

איור – רועי שנער

עיצוב – סטודיו KG קרן וגולן

המצאתם משחק חדש? שתפו אותי ואת שאר הילדים שלחו לי מייל ואפשר גם תמונה  info@yoga4kids.co.il או התקשרו אלי 052-3406643

אני מאמינה שכדאי לשלב את הפעילות הזו כחלק מ"זמן איכות". לתת לעצמכם פרק זמן שבו אתם מקדישים את עצמכם נטו לילד ולעשייה משותפת. בצורה רגועה ונינוחה. התקשורת ביניהם הדדית וכל תשומת הלב שלו ממוקדת אל הילד, זה לא ממש משנה וכמה הילד למד במהלך הזמן שביליתם איתו, אלא במידת תשומת הלב המלאה שקיבל, מה שנקרא "איכות רגשית. זה יכול להיות בבית, בגינה או בחופשה.

"לירון שוורץ אזולאי: אני והבנות שלי משחקות המון בקלפים ואנחנו מוקסמות. כשמגיעים חברים אנחנו מזמינות אותן להצטרף. קלפי היוגה פתחו בפני עולם חדש של יוגה ואני מוקסמת. גם אני רוצה להיות מורה ליוגה לילדים"

דנה מרמור אלרגד – אמא, מטפלת בפסיכודרמה.

חיפשתי מתנה תוצרת כחול לבן למשפחה בחו"ל בעיקר לילדים, ורכשתי את קלפי היוגה שמדברים בכל שפה לכל אוכלוסייה. מיותר להגיד כמה כולנו נהנינו. הקלפים הינם חוויה לילד ולכל המשפחה,חוויה בתנועה ובנשימה. מומלץ מאוד לא רק לאוהבי היוגה -לכל מי שרוצה לסייע לילדים בחוויה של ריכוז ושליטה על גופם.

מור מוניץ אמא ומורה לכתות א-ב בבי"ס רוגוזין בתל אביב

ראיתי אצל חברה ומיד רכשתי גם. קלפים יפים ומדהימים. מעודדים לתנועה. מפתחים מאוד את הריכוז השליטה בגוף וגם מעשירים את הדמיון. אני פותחת כל בוקר בכיתה בתרגול יוגה קצר עם הקלפים."

ידיעות אחרונות: קופה קטנה – מרים קוץ 2009

"לקרב ילדים דרך קלפים ציורים ומשחקים זו הנאה ששכרה בצידה. יוגה היא פעילות גופנית ונפשית בעלת יתרונות מוכחים. יש הרבה דרכים להתחיל (חוגי יוגה למשל) אבל גם קלפי משחק ועליהם תנוחות יוגה פשוטות שאותם הילדים צריכים לבצע יכולים ליצור עניין וסקרנות ולהמריא לתרגולים ממש.

אודטה דנין, ערוץ 10 2004

"איזה גאוניות! רעיון טוב! מקסים… גם המבוגרים מבינים מאיפה באה התנועה והילדים מבינים תוך כדי משחק. זה מקסים. כל קלף משפר משהו אחר. בשבילי? זאת הדרך וזה גם מתאים להורים שרוצים ללמוד יוגה.

"לאשה" – טל אלעזר

"את המשחק הראשון קניתי לפני כשנה הוא הוכיח את עצמו כמצוין. אחרי שלוש וחצי שנים של הורות וים כסף שנשפך על משחקים וצעצועים למדתי להעריך משחק שמתגלה כשימושי באמת, משהו שמשחקים בו שוב ושוב.. כל הורה יעמוד נפעם למראה פעוטו המבצע את התנוחות בצורה מושלמת. בעזרת האיורים הקשר בין התנוחות לדימוי שהוליד אותן ברור והם לומדים בקלות להכיר אותן בשמן (העץ, הכדור, המגלשה).

[tab name="ילדים מספרים"] 

לוסי, בת חמש מתל אביב.

יוגה לילדים

 

 'מכון אדלר' ממליץ בחום על קלפי היוגה לילדים, כמעשיר פעילות משותפת עם בני המשפחה וחבריםאישור_מכון_אדלר

 

*(מתוך: "המשחק מפרויד עד ויניקוט " מאת אמילה פרוני , בספר: "המשחק – מבט מהפסיכואנליזה וממקום אחר", אוסף מאמרים, עורכת: אמילה פרוני, הוצאת ידיעות אחרונות)