בבית או בחוץ? היכן עדיף לתרגל

תרגילי היוגה נולדו מתוך התבוננות בטבע, חי צומח דומם. היוגים הראשונים חיו בטבע, ביערות, במערות בכפרים שקטים, טבעי שנשאף לתרגל בחוץ.

ישראל, היא מדינה שמבורכת במזג אויר נפלא. יש לנו הרבה אור, שמש, ושמיים כחולים. רוב השנה נעים להיות בטבע. בפארק, בהרים, בחוף הים או במדבר. תרגול יוגה בטבע מרומם מאוד את מצב הרוח ומעניק לנו תחושה נפלאה ומיוחדת של חיבור לטבע. 

יוגה לילדים

תנוחת המשולש

תארו לעצמכם לעשות 'עץ' יחד עם עצים אמיתיים?

להתבונן בהר שניצב מולנו ולהרגיש בגוף את תחושת היציבות והעוצמה. להרפות לתוך האדמה שמחבקת אותנו בחמימות, להביט אל תכלת השמיים המרגיע, לחייך אל הכוכבים שקורצים לנו בלילה, להקשיב לרחש הגלים…

זו אכן חוויה מרוממת מעוררת השראה ומאוד מרגיעה.

להמשיך לקרוא

איך בוחרים מורה טוב ליוגה לילדים?

על המורה ליוגה לילדים מוטלת משימה עתיקת יומין וחשובה, אימון הגוף והנפש של הילדים.

חוג יוגה מתאים לרוב הילדים, הוא מאפשר מרחב קסום לתנועה, להקשבה ולרוגע. אין צורך בציוד או ביגוד מיוחד. זהו תהליך שבו בהדרגה הילד נחשף לעולם היוגה. חשוב שגם ההורה יבין-  למידה היא תהליך שכרוך בסקרנות והתלהבות אך גם בהתמדה. בין אם זה ביוגה או בתחום אחר, חשוב לברר עם הילד מה הציפיות שלו מהחוג ומדוע הוא בחר בו.

חכם השביל מן הצועד

להמשיך לקרוא

על חשיבות שיווי המשקל להתפתחות תקינה של הילד.

יוגה לילדים קוממיותמהי מערכת שיווי המשקל?

מדוע חשוב כל כך שיווי-המשקל להתפתחות הילד?

שיווי משקל הוא שמירה על מצב הגוף ביחס לסביבה. הסביבה יכולה להיות בסיס יציב וקבוע – האדמה, או משתנה, למשל נדנדנה. מערכת שיווי המשקל אחראית גם על היציבות ועל האופן בה אנו נושאים את גופנו, שמתעצבים מילדות. מערכות נוספת שקשורות לשיווי המשקל הן מערכות הראייה והשמיעה. עם השנים תחושת שיווי המשקל הופכת להיות תחושה פנימית ופחות חיצונית כלומר, נשענת על הראייה.

מערכת  שיווי משקל מזהה היכן אנחנו נמצאים בחלל ולאן נע הגוף שלנו. היא קשורה ליציבה נכונה ומגנה עלינו מפני נפילה. בעזרת פעולה משולבת של מערכת שיווי המשקל ומערכת התחושה העמוקה אנו מפתחים תחושה של בטחון בגוף ואמון ביכולת שלנו.  תחושות אלה חשובות מאוד להתפתחות הילד. ילד שיש לו "חרדה מתנועה", עלול לפתח דימוי עצמי שלילי בגיל הגן (כי עדיין אין חשיבות וביטוי ליכולות שכליות אחרות במובהק)  ולהתפרש אצל חלק מהילדים כבעיה ולהביא לקשיים חברתיים.

בעזרת תרגול של תנוחות יוגה רבות אפשר לפתח את  שווי המשקל, ולהעצים את תחושת המרכז ותחושת כוח הפנימי שמעצימה את הביטחון העצמי. אם ילד (גם מבוגר)  חווה ויודע איזה חלק שלו נמצא למטה או למעלה יחוש בטחון ביחס למקומו במרחב- בעולם בעולם.

יוגה לילדים - תנוחת רגלי הפיל

קשיים במערכת שיווי משקל אצל ילדים, יבואו לידי ביטוי בחרדה פחד והימנעות מתנועה, או בחוסר זהירות ונטילת סיכונים תנועתים. צמצום מגוון התנועה, העייפות מהירה וחיפוש אחר משענת חיצונית יעילה (קיר, למשל).

בתנוחות שווי משקל יש אתגר רב. הן מעמתות אותנו עם תחושת הפחד מנפילה, שהוא פחד אנושי שטבוע בנו. ילדים נענים להן בקלות ואוהבים אותן – תחושת ההצלחה, להתגבר על הפחד ממלאת אותם בתחושת סיפוק ובטחון עצמי.

תחושה הזאת מתחזקת בתנוחות כמו עמידת ידיים, עמידת מרפקים – הטווס ועמידת ראש, עגור ורגלי הפיל (בתמונה). אבל רצוי להתחיל עם תרגילים פשוטים כמו חתול, כלב, הכנה לעמידת ידיים -"כלב מטפס על הקיר" ולהתקדם בהדרגה כדי ליצור בטחון עצמי, מחקרים מראים שילדים שחוו התנסויות רבות וטובות בתנועה, יגדלו עם דימוי גוף חיובי ותחושה של ביטחון בעצמם וביכולותיהם. תנוחות שיווי משקל על הידיים מחזקות את חגורת הכתפיים ואת שרירי הגב.

תנוחות שיווי משקל מתקדמות כמו עמידת ידיים, קשת בענן, טווס וערב, מאתגרות ומחדדות את היכולות המנטאליות של מיקוד ובהירות. לרוב צריך להתאמן עליהן במשך כמה שבועות עד שמצליחים ולכן הן גם מפתחות משמעת ויכולת עמידה בסבולת פנימית.

תנוחות כמו חתול שמרים יד או רגל, או יד ורגל באלכסון, חסידה, עץ, נשר ועוד, הן תנוחות שיווי משקל שדורשות קואורדינציה בין שמאל לימין שבהן מתאזנות היכולות של מוח ימין ומוח שמאל חשובות ואף הכרחיות לפני שילד מתחיל לקרוא ולכתוב. 

חשוב להתחיל מוקדם עם תרגול שיווי משקל, בתקופת הילדות מתעצבים דפוסי היציבה (סכמת גוף) שעם הזמן הופכים לאוטומטיים ולכן חשוב להקפיד על היציבה מגיל רך. סכמת גוף, יציבה מושפעת לחלוטין מרגשות ותחושות ולכן חשוב לעודד ילדים לצבור ניסיון חיובי ובטחון עצמי. קשיים במערכת שיווי המשקל עלולים להוביל את הילד לחוסר ביטחון בגוף וביכולותיו. הוא עלול להתקשות ולהימנע מתנועה, או מאידך לסכן את עצמו בפעילות מסוכנת. דפוסי התנהגות אלה עלולים לגרום לדימוי עצמי נמוך ו\או לקושיים חברתיים ניכרים. בנוסף, שרירי הגב חזקים וחגורת הכתפיים חזקה, מאפשרים לילד יציבה נכונה, ישיבה בגב זקוף, ושתומכת ביכולת להיות מרוכז ליד שולחן הכתיבה. לכן חשוב מאוד לתרגל תנוחות של שיוווי משקל על הידיים (כלב, קשת בענן, חתול) בגילאי הגן לקראת בית-הספר, ובכל גיל.

רעיון לפעילות:

משחק ה"בסיסים"  - הסבירו לילדים מהו בסיס: נקודת מגע עם הרצפה שמאפשרת לנו להיות יציבים ולשמור על שיווי משקל. קחו קובית משחק והטילו אותה.

אם יצא 1 – יש לעשות תנוחת שיווי משקל עם נקודת מגע אחת, למשל חסידה או עץ.

אם יצא 2 יש לעשות תנוחה עם 2 נקודות מגע – למשל קשת בענן.

אם יצא 3  - כלב  מביט למטה עם רגל אחת מורמת

אם יצא 4 – כלב מביט למטה

אם יצא חמש – חתול עם רגל אחת באויר

אם יצא 6 – חתול

וכדומה….

dog pose for kids

 

בהצלחה!! 

כועסים. מה עושים?

תנוחת האריה

אריה. מתוך 'קלפי היוגה לילדים'

"אינני יודע מה עושים \ כשכל כך, כל כך כועסים. אסור להכות \ ולצעוק צעקות \ ולא לקלל \ ולהשתולל.

ואני רוצה לצרוח \ בכל הכוח, רוצה לצעוק \ ולא לשתוק"… (מה עושים כשכועסים\ חגית בנזימן)

  להמשיך לקרוא